Miten tehdä liikuntaneuvonnasta näkyvää ja houkuttelevaa?
Palvelu on olemassa, jos siitä tiedetään! Liikuntaneuvontaa on jo kattavasti, mutta tavoittaako se palvelua tarvitsevat kuntalaiset? Entä tuntevatko asiakastyötä tekevät ammattilaiset palvelun riittävän hyvin? Hyvä muistisääntö on: älä oleta – viesti säännöllisesti ja vakuuttavasti.
Kerro perusasiat – viesti rohkeasti
Koska liikuntaneuvonta on edelleen kohtalaisen uusi palvelu, on tärkeää viestiä ja tiedottaa, millaisesta palvelusta on kysymys. Perusasiat eli mitä, kenelle, mistä ja koska tulee kertoa tarpeeksi selkeästi ja napakasti. Tämän lisäksi tulee luoda kiinnostus ja tarve, jotta vastaanottaja kokee palvelun olevan juuri häntä varten. Rohkea ja positiivinen viesti löytää perille.
Älä unohda sisäistä viestintää
Sen lisäksi, että liikuntaneuvonnasta viestitään kuntalaisille, on tärkeää tehdä palvelu näkyväksi myös ammattilaisille. Liikuntaneuvonnassa kannattaakin hyödyntää monipuolisesti eri kanavia. Kunnan verkkosivut on yksi tärkeä kanava, mutta säännöllinen vuorovaikutus palveluketjun toimijoiden kesken avaa myös muita mahdollisuuksia.
Palveluketjun toimijoiden tulisi viestiä liikuntaneuvonnasta yhtenäisesti. Palvelu on hyvä kuvata ja visualisoida niin, että sitä voidaan hyödyntää palveluketjun eri vaiheissa. Sekä palveluketju että neuvonnan prosessi kannattaa tehdä laajasti eri ammattilaisille näkyväksi. Liikuntaneuvontaan ohjaudutaan tulevaisuudessa yhä useamman eri ammattilaisen aloitteesta.
Tutustu alla olevan painikkeen takaa löytyvään, harjoittelijamme Ella Plosilan koostamaan liikuntaneuvonnan viestintä- ja markkinointiohjeistukseen.
Tilaa uutiskirje
Tilaa suoraan sähköpostiisi hyödyllistä tietoa kunnan liikuntaneuvonta- ja hyvinvointipalvelujen kehittämisen tueksi.