Näin otat liikkumattomuuden puheeksi
Terveydenhuollon tai liikunta-alan ammattilainen: Lue parhaat vinkit liikkumisen ja terveellisten elintapojen puheeksi ottamiseen, kun haluat kehittää osaamistasi.
Liikkuminen pitää ottaa puheeksi luottamusta herättävässä hengessä, jossa asiakkaan omat ajatukset pääsevät esiin. Tärkeintä on saada aikaan aitoa keskustelua sen sijaan, että ammattilainen perustelee muutostarvetta ja asiakas puolustaa vanhoja elämäntapojaan.
Liikkumattomuutta voi olla vaikea ottaa puheeksi ja aina ei löydy oikeita sanoja. Aiheen esille nostaminen saattaa myös yllättää asiakkaan ja arkitottumuksiin puuttuminen voi tuntua hänestä kiusalliselta. Siksi keskustelussa on oltava tunnusteleva ja hienovarainen. Aina keskustelukokemus ei suinkaan ole negatiivinen, vaan asiakas saattaa myös tuntea saavansa hyvää palvelua.
On hyvä muistaa, että sama keskustelunavaus ei sovi kaikille. Takataskussa on syytä olla useita keinoja. Pääasia on, että keskustelu liikkumattomuudesta aloitetaan myönteisesti asiakasta kuunnellen.
Keskustelun liikkumattomuudesta voi käynnistää esimerkiksi puhumalla arkeen liittyvistä valinnoista, kyselemällä asiakkaan suhtautumisesta liikkumiseen sekä vaihtaa kuulumisia liikuntamuistosta. Tavallista on, että aihe on otettava puheeksi useita kertoja, ennen kuin muutoksen harkintavaihe etenee suunniteluun tai toimintaan.
LIIKKUMISEN VOI OTTAA PUHEEKSI VAIKKA NÄILLÄ TEEMOILLA
- Arjen liikkuminen, arjen valinnat
- Mieluisammat tavat liikkua ja olla aktiivinen
- Mikä on liikkumisessa hyvällä mallilla ja mitä voisi kehittää
- Suosikkilaji ja kiinnostus tehdä siitä säännöllinen harrastus
- Liikkumisen merkitys
- Liikuntamuistot
- Vuodenaikojen ja säätilan vaikutus liikkumiseen
- Työmatkaliikunta
- Pienin mahdollinen muutos, helpoin keino lisätä liikuntaa ja parantaa elintapoja
- Liikkumiseen käytössä oleva aika
- Keinot lisätä arjen liikkumista
- Liikunnalliset tavoitteet, haaveet
KESKUSTELUA VOI LAAJENTAA NÄIN
- Liikunnan monipuolisuus
- Liikunnan vaikutukset sairauksien ennaltaehkäisyssä (tyypin 2 diabetes, verenpaine)
- Ravitsemus, uni ja liikunta
- Paikallinen liikuntatarjonta (liikuntaneuvonta, liikuntaryhmät)
HUOMIOI NÄMÄ
- Tue asiakkaan uskoa omaan pärjäämiseensä ja kykyyn tehdä terveellisiä elintapavalintoja
- Vahvista asiakkaan minäpystyvyyttä ja taitoja
- Kannusta asiakasta pieniin muutoksiin, konkreettisiin liikkumiskokeiluihin
- Anna positiivista palautetta
LUE MYÖS
Mitä useampi taho ottaa liikkumisen puheeksi, sen parempi
Palveluketjun toimivuus ratkaisee
Liikkujan Apteekit ohjaavat liikunnan pariin
Apteekeilla on Suomessa vuosittain 50-60 miljoonaa asiakaskontaktia. Liikkujan Apteekit ohjaavat liikuntaneuvonnan pariin, omatoimiseen liikkumiseen tai ohjattuihin ryhmiin.
Tutustu Liikkujan Apteekki -konseptiin Liikkuva aikuinen -sivustolla >